Paikallisuutiset
Ylivieskan rautatieasemalla rikotaan matkustajaennätyksiä - Riittävätkö parkkipaikat matkustavaisten tarpeisiin?
Ylivieskan rautatieaseman kautta matkaavien henkilöiden määrä voi ylittää tänä vuonna 250 000 matkustajan rajan. Ylivieskan kaupunginjohtaja Maria Sorvisto iloitsee luvuista, jotka kertovat niin Ylivieskan kuin sen alueen elinvoimaisuudesta, ja jotka tukevat liikenneyhteyksien edelleen kehittämisen tarvetta. Hän tietää, että viime vuoden 2018 aikana matkustajamäärä nousi edellisvuoteen verrattuna kymmenellä prosentilla 230 000 henkilöön. Tämän vuoden ennakkotiedot kertovat mahdollisesta 11 prosentin kasvusta. Aivan viime kuukausien tiedot puuttuvat, joten aivan varmaksi Sorvisto ei vielä uskalla sanoa neljännesmiljoonan matkustajan rajan rikkoutumista.
– Nuo matkustajatiedot me olemme saaneet VR Groupilta. Olemme olleet tiiviisti yhteydessä Väylävirastoon ja VR Groupiin, kun me ja muut pääradan vaikutusalueella olevat kunnat haluamme kehittää raideliikennettä edelleen. Tärkein tavoite meillä on saada Ylivieskan ja Oulun välille kaksoisraide. Haluamme pitemmällä tähtäimellä myös sitä, että junien nopeudet edelleen nousevat. Junanopeuksien nostamiseen ovat vaikuttamassa muun muassa kalustokysymykset.
Matkustajamäärän nousu Ylivieskassa vahvistaa kaupunginjohtaja Maria Sorvistolle sitä tutkittua viestiä, että pääradan varren kunnat ovat kehittymässä hyvin. Tuo seikka on todettu, kun on tehty analyysejä seutukaupungeista. Hyvillä rautatieliikenneyhteyksillä on vaikutuksia alueiden menestykseen.
– Oulu-kaksoisraiteen lisäksi haluamme Iisalmi-radan sähköistämisen. Vielä meillä ei ole tietoa, milloin Iisalmi-yhteyden sähköistämiseen käytännössä päästään.
Junalla paljon matkustanut Sorvisto on huomannut, että Ylivieskan junat ovat olleet melko täynnä.
– Sillä on varmasti oma vaikutuksensa matkustajamääriin, että vuoroja on lisätty ja nopeudet kasvaneet. Nyt joulukuussa ollaan parantamassa edelleen yhteyksiä pohjoiseen ja etelään. Oletan, että merkitystä matkustajamääriin on myös junamatkustamisen ympäristöystävällisyydellä.
Ylivieskan aseman seudun laajat rakennustyöt valmistuivat kesäksi 2019. Ratapihan ali länsipuolelta itäpuolelle rakennettiin kevyen liikenteen yhteys, tunnelille tuli mittaa 68 metriä. Tunneli avattiin maaliskuussa 2019 ja sen kautta välilaitureille pääsee nyt hisseillä. Asemarakennuksen pohjoispuolella otettiin käyttöön 50 auton parkkialue ja linja-autoaseman eteläpuolella on 20 paikkaa.
– Kaupunki suosittelee, että matkustajat käyttäisivät ensisijaisesti pohjoista parkkialuetta. Linja-autoaseman linja-autopaikoille on pysäköity henkilöautoja ja siihen kaupunki on joutunut puuttumaan siihen tiedottamisella ja poishinauksilla. Meillä on edelleen käytössä uuden torin eteläpuolella parkkialue kaupungin rakentamattomalla tontilla. Se on toistaiseksi käytössä ja sinnekin voi siis pysäköidä, Sorvisto huomauttaa.
Kaupunki suunnittelee kehittävänsä Aseman seutua ja muun muassa sen Kasarmi-aluetta. Kaupunginjohtaja Maria Sorviston mukaan sitäkin selvitetään, josko radan itäpuolelle olisi saatavissa uusi yleinen parkkialue.