Paikallisuutiset
Kunnanjohtajien välillä suuret erot sosiaalisen median hyödyntämisessä – Ylivieskan kaupunginjohtajan Maria Sorviston mielestä somessa on hyvä kertoa veronmaksajille, mitä hänen tehtäviinsä kuuluu
Ylivieska
Ylivieskan seudun kuntajohtajat käyttävät sosiaalista mediaa hyvin vaihtelevasti omassa työroolissaan. Aktiivisimmin ja myös varsin suunnitelmallisesti työroolissaan somessa esiintyy Ylivieskan kaupunginjohtajaMaria Sorvisto.
– Some on minulle yksi työväline. Somessa käydään keskustelua, olit siellä tai et. Onko varaa olla osallistumatta, Maria Sorvisto kysyy.
– Tärkeää on toimia siellä, missä ihmisetkin ovat. Kunta ei ole vain passiivinen, kasvoton palvelujen tuottaja, vaan aktiivinen toimija, hän lisää.
Hän on haastatelluista neljästä alueen kuntajohtajasta ainoa, jolla on Facebookissa sivu nimenomaan kaupunginjohtaja Maria Sorvistona sen lisäksi, että hänellä on myös yksityinen profiili. Muitakin sosiaalisen median kanavia hän käyttää.
– Henkilökohtaiset tilit kaupunginjohtajana minulle on Facebookissa ja Twitterissä ja kaupungilla myös Instagramissa. Tietysti myös WhatsApp on käytössä.
– Twitter on organisaatioiden välisessä viestinnässä tärkein ja myös vaikuttamisen kanava, koska kaikki viranomaiset ja sidosryhmät ovat siellä. Facebook on tärkein kuntalaisten kanssa viestiessä ja muussa paikallisessa viestinnässä.
Maria Sorvisto on selvästi myös pohtinut, millä tavalla hän somessa esiintyy.
– Ajattelen, että viestintää ei voi delegoida, ja organisaation viestintää tulee hoitaa myös johdon kasvoilla. Tästä syystä some-viestintä saa olla myös omannäköistä ja persoonallistakin.
– Tämä on vielä uuden oppimista, mutta pikkuhiljaa eteenpäin mennään. Somessa tavoitteenani on käydä rakentavaa keskustelua, mutta myös viedä eteenpäin kuntamarkkinointia ja tuoda esille positiivisia asioita, mutta myös käsitellä avoimesti kaikkia kulloinkin ajankohtaisia aiheita.
Sorvisto nostaa esiin myös yhden mielenkiintoisen näkökulman: kaupunginjohtajan virka on julkinen virka, jonka sisällön tulee olla läpinäkyvää.
– Ajattelen myös, että päättäjillä ja kuntalaisilla on oikeus tietää, mitä asioita työtehtäviin kuuluu, sillä veronmaksajathan palkkani maksavat, Maria Sorvisto perustelee.
Kommentointi kaupunginjohtajan sivulla on toistaiseksi vähäistä ja sävyltään myönteistä. Sorvisto kertoo, ettei ole tähän mennessä joutunut "siivoamaan" sivulta asiattomia kirjoituksia.
– Asiallista kritiikkiä sivulla voi tietenkin esittää. Yhteydenottoja kuntalaisilta tulee säännöllisesti, palautetta omasta tai kaupungin toiminnasta, ruusuja ja risuja, myös kysymyksiä. Tärkeäksi koen myös kuntalaisten tapaamisen kasvotusten, sillä kaikki eivät käytä somea.
Sievin kunnanjohtajaMauno Ranto on vielä pidättäytynyt julkisesta työroolista sosiaalisessa mediassa.
– Olen toistaiseksi kokenut saavani viestini perille ilman sosiaalista mediaa. Olen kuitenkin mukana jokilaaksojen kuntajohtajien WhatsApp-ryhmässä.
– Se ei ole ikäkysymys enkä pelkää teknologiaa. Olen kyllä miettinyt asiaa, ja voi olla, että jossain vaiheessa lähdenkin mukaan, Ranto sanoo.
– Siinä on puolensa. Jos sosiaaliseen mediaan lähtee työroolissa, siellä pitää myös olla aktiivisesti. Palautteisiin pitää ehtiä vastata nopeasti eikä päivien päästä, Ranto perustelee.
Hän pohtii myös, että viestinnässä pitää olla neutraali ja harkitseva.
– On otettava huomioon myös luottamushenkilöt. Heitä ei voi viestinnässä ohittaa. Ei pidä esimerkiksi ennakoida päätöksiä, sanoo kunnanjohtaja, jolla itsellään on pitkä luottamusmieskokemus kunnallishallinnosta.
Hänen mukaansa Sievissä kuntalaispalautetta tulee ilman somettamistakin päivittäin. Kunnanjohtajan huoneen kynnys on matala, ja moni, jolla on asiaa, käy paikan päällä.
Myös Alavieskan tuore kunnanjohtajaKari Pentti vielä harkitsee työrooliaan sosiaalisessa mediassa.
– Näkyvyyttä kunnan täytyy saada. Sitä pitää miettiä, mikä on sopivin tapa, hän sanoo.
Aivan kiireellisimpien tehtävien listalla somettelu ei luonnollisestikaan ole ollut.
– Seuraan aktiivisesti Twitteriä, koska siellä tulee paljon päättäjiltä viestejä. Facebookissa olen aika laiskasti.
Edellisten ääripäiden väliin sijoittuu Nivalan kaupunginjohtajaPäivi Karikumpu. Hän on aktiivinen henkilökohtaisessa Facebook-profiilissaan
– Koska henkilöprofiilini yhdistetään aika yleisesti kaupunginjohtajaksi, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi vielä perustaa uutta kaupunginjohtajaprofiilia. Haluan tuoda esille myös omia harrastuksia ja sitä, kuka ja millainen ihminen Päivi Karikumpu on.
–Tuon esille ajankohtaisia ensisijaisesti paikkakunnan tai alueen tapahtumia ja toimijoita. En juurikaan käsittele päätösten taustoja tai muuta sellaista.
Tärkeimmiksi kanaviksi karikumpu mainitsee Facebookin ja Twitterin.
– Palautettakin saan kuntalaisista, pääasiassa positiivista.
Kuusi kymmenestä
60 prosenttia kunnanjohtajista toimii työroolissaan sosiaalisessa mediassa. Viime vuonna luku oli 48 prosenttia. Tieto selviää Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselystä, joka toteutetaan vuosittain.
43 prosenttia toimii työroolissa Facebookissa ja 37 prosenttia Twitterissä. Nämä ovat kunnanjohtajien käytössä suosituimmat some-kanavat. Myös Instagram ja Youtube ovat monilla käytössä.
Yli 100 000 asukkaan kaupungeissa kaupunginjohtajat toimivat poikkeuksetta sosiaalisessa mediassa. Sitä pienemmissä kunnissa luvut vaihtelevat, mutteivät juurikaan eroa eri kuntakokoryhmissä.
28 prosenttia kunnista on laatinut erillisen some-suunnitelman. Enää viidennes kunnista ei ole lainkaan huomioinut sosiaalista mediaa toimintansa suunnitelmissa.