Tarjoukset ja alennuskoodit - kaikki suomalaiset eivät vielä osaa hyödyntää näitä
Muualla Euroopassa ja erityisesti Yhdysvalloissa alennuskoodien käyttäminen ostoksia tehdessä on arkipäivää. Ihmiset säästävät ostoksissaan ajoittain paljonkin, mutta suomalaiset kuluttajat eivät ole vielä täysin löytäneet tätä keinoa säästää. Markkinoilla on lukuisia sivustoja kuten Promocodius, jotka keräävät erilaisten verkkokauppojen alennuskoodeja ja muita tarjouskampanjoita ilmaiseksi kuluttajien käyttöön.
Mihin tarkoituksiin alennuksia käytetään?
Erilaisia kuponkeja hyödynnetään eniten silloin, kun tehdään hintaluokaltaan suurempia ostoksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi lemmikkejä varten tehdyt, suuren volyymin ruoka- ja tarviketilaukset, joita lemmikin omistajat tekevät säännöllisin väliajoin. Tällöin käyttöön otetaan yleensä esimerkiksi Peten Koiratarvike alennuskoodi jolla säästetään tilauksen kokonaishinnassa. Useilla lemmikkialan liikkeillä on mahdollisuus myös kanta-asiakkuuteen ja asiakkaat hyödyntävät tätä mahdollisuutta useammin, etsimättä kuponkeja internetistä.
Eniten kuponkeja käyttävät nuoret aikuiset, eli noin 18-35-vuotiaat kuluttajat, joista hieman yli puolet on naisia. Niitä hyödynnetään kaikenlaisiin verkko-ostoksiin. Eniten verkon kautta ostetaan vaatteita ja asusteita, matkoja sekä elektroniikkaa ja näin ollen myös kuponkeja käytetään eniten näihin liittyvissä ostoissa.
Alennuskoodien suosio hakukoneen mukaan
Google Trends -työkalu on ollut olemassa ja kerännyt tietoa vuodesta 2004 alkaen. Sitä hyödyntämällä sanan “alennuskoodi” trendeistä paljastui muutama tosiasia:
- Hakusana on ollut jatkuvassa nousussa vuodesta 2004 saakka. Vuoden 2015 lopussa sitä esiintyi kaikkein eniten, minkä jälkeen sen yleisyys on lähtenyt laskuun.
- Eniten hakusanaa “alennuskoodi” on koko tietojen keräämisen aikana esiintynyt Varsinais-Suomessa, toisena Pirkanmaalla ja kolmantena Uudenmaan alueella. Erot alueiden välillä ovat vain yhden prosentin luokkaa.
- Koko seuraamisen aikana eniten alennuskoodeja on haettu muotia myyviin nettikauppoihin. Viimeisen vuoden aikana hakukohteet ovat kuitenkin enemmän keskittyneet matkailualan yrityksiin. Viimeisen viiden vuoden aikana on haettu myös paljon alennuskoodeja sellaisten yritysten verkkokauppoihin, jotka myyvät terveyteen liittyviä tuotteita.
Kaikkien osapuolien etu
Erilaisten kuponkien käytön yleistyminen myös suomalaisilla markkinoilla ajaa sekä asiakkaan että yritysten etua. Tarjoamalla erilaisia koodeja asiakkaille yritykset voivat kohdistaa markkinointiaan valitsemiinsa tuotteisiin paremmin ja herättämään potentiaalisen asiakkaiden kiinnostuksen. Suomalainen kuluttaja suosii hyvää laatua ja ennen kaikkea verkko-ostosten helppoutta, mutta alennettu hinta tai esimerkiksi maksuton toimitus voi hyvinkin vaikuttaa lopulliseen ostopäätökseen.