MAINOS

Turvallisuusvinkkejä etätyöskentelyyn

MAINOS - surfshark.com -

COVID-19-pandemian vuoksi olemme nähneet paljon muutoksia paitsi elämäntavoissamme myös yritysten toimintatavoissa. Kotikaranteenista, sosiaalisen etäisyyden ottamisesta ja kotona työskentelystä on tullut normi.

Vaikka kaikki tämä on väliaikaista, etätyön käytännöillä on pitkäaikainen vaikutus siihen, miten yritykset pitävät yhteyttä työntekijöihinsä ja koordinoivat heidän toimintaansa.

Etätiimin tehokkaan hallinnoinnin haasteiden lisäksi useimmat yritykset tai organisaatiot eivät ole valmistautuneet etätyöskentelyyn etenkään kyberturvallisuuden alalla. Tietotekniikkapalvelujen tarjoajan avulla etätyöskentely voidaan kuitenkin toteuttaa turvallisesti, mikä mahdollistaa turvallisen yhteistyön työntekijöiden välillä.

Tässä on joitain vinkkejä turvallisuuden takaamiseksi etätyöskentelyyn:

1. Käytä virtuaalista yksityisverkkoa (VPN)

VPN voi muodostaa suojatun yhteyden yrityksen verkon ja etätyöntekijän laitteen välille. Kaikki tämän kanavan kautta lähetettävä tieto on salattua ja suojattua, mikä takaa, että kaikki tiedostot pysyvät turvassa.

Ilmaisia VPN-palveluja ei suositella, koska usein tuhannet ihmiset joutuvat jakamaan saman palvelimen, eikä tämä ole lainkaan turvallista. Kun valitset VPN-palveluntarjoajan, varmista, että sillä on yli tuhat palvelinta monissa maissa. Käy Surfsharkin sivuilla palvelimilla ja selvitä, kuinka monta palvelinta laadukkaalla ja luotettavalla vpn-palveluntarjoajalla pitäisi olla.

2. Käytä pilvisovelluksia

Käytettäessä verkkopohjaisia sovelluksia voit antaa työntekijöidesi työskennellä mistä tahansa paikasta käsin. Useimmilla pilvipalveluntarjoajilla on oma tietoturvapolitiikkansa, ja ne pystyvät paremmin turvaamaan sovelluksissa olevat tiedot.

3. Käytä isännöityä VoIP-puhelinjärjestelmää

Isännöity VOIP-puhelinjärjestelmä mahdollistaa turvallisen etäkäytön tietokoneilta, puhelimilta tai tabletilta. Se tarjoaa internet-pohjaisia puheluita yrityksille ja turvallisia audio/videokonferensseja.

Työntekijäsi voivat käyttää sitä etäyhteydellä millä tahansa laitteella säilyttäen samalla toimiston pöytäpuhelimen toiminnot, joten numeroa ei tarvitse vaihtaa tai uusia numeroita ei tarvitse hankkia.

4. Monivaiheinen todennus

Salasanat ovat helposti murrettavissa, mutta käyttämällä monivaiheista todennusta saat lisäturvaa. Varastettujen tietojen mahdollisuus on erittäin epätodennäköinen, joten sinä ja työntekijäsi voitte olla huoletta aina, kun käytätte tilejä.

5. Palomuurit, virustentorjuntaohjelmat ja haittaohjelmien torjunta

Joko tarjoat työntekijöille laitteita tai he käyttävät omia laitteitaan - mukaan lukien matkapuhelimet ja tabletit, varmista, että palomuurit, virustorjuntaohjelmistot ja haittaohjelmien torjuntaohjelmat ovat ajan tasalla. Kaikilla työntekijöilläsi ei ole samanlaista teknistä asiantuntemusta, joten sinun on oltava valmis tarjoamaan teknistä tukea tarvittaessa.

6. Työntekijöiden kouluttaminen

Työntekijöidesi ei pitäisi huolehtia siitä, että he vaarantavat yrityksen tietoturvan. Yritysten omistajana voit antaa heille asianmukaista kyberturvallisuuskoulutusta, varsinkin jos he aikovat käyttää omia laitteitaan.

Heidän pitäisi pystyä havaitsemaan kaikki epätavalliset tietokoneen toiminnot, jotka voivat olla merkki haittaohjelman olemassaolosta. Työntekijöiden tulisi myös varautua phishing-yrityksiin ja kertoa heille, keneen ottaa yhteyttä epäilyttävän toiminnan ilmetessä. Näin voit estää kaikki verkkohyökkäykset.

Kaikki yritykset eivät ole samanlaisia. Etä- tai kotityöskentelyssä jotkin organisaatiot saattavat tarvita vain yhteistyövälineitä, kun taas toiset saattavat vaatia suoran yhteyden yrityksen verkkoon tai tarvitsevat sen kokonaan. Yksi asia on varma, jokaisen tekijän tulisi sisällyttää kyberturvallisuusprotokollat, jotta yrityksesi tiedot pysyvät turvassa.

Vaikka tämä on stressaavaa aikaa useimmille meistä, se on myös hyvä tilaisuus miettiä, miten yrityksesi on varautunut hätätilanteisiin ja miten hyvin voisit tehdä etätyötä.