sunnuntai 22.9.2019 | 08:55
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Tuotepakkaus on muutakin kuin pelkkä kääre: Rieska-Leaderin hankkeessa paneudutaan tuotepakkausten kehittämiseen

Käsityö- ja elintarvikeyritykset hakevat uusilla pakkauksilla potkua markkinointiin ja kansainvälistymiseen

Hanna Perkkiö Kalajokilaakso
To 28.3.2019 klo 13:15

Vaikka yrityksen tuote olisi kuinka erinomainen, se tarvitsee ympärilleen myös oikeanlaisen pakkauksen. Ja kuka olisikaan parempi arvioimaan pakkauksen toimivuutta kuin asiakas.

Kalajoella tulevana viikonloppuna järjestettävillä Piha ja puutarha -messuilla yleisöllä on mahdollisuus tutustua viiden yrityksen tuotepakkauksiin ja antaa niistä palautetta. Yritykset ovat Tilviksen marjatila, Vääräjoen elämystila, sisustustekstiilejä valmistava Meritaru ja koruvalmistaja napPiia Kalajoelta sekä alavieskalainen Tapu Oy, joka valmistaa tuotteita pakurikäävästä.

Kaikki viisi ovat mukana Ylivieskan seutukunnan hallinnoimassa yritysryhmähankkeessa, jossa paneudutaan tuotepakkausten kehittämiseen. Vuoden kestävää hanketta rahoittaa Rieska-Leader.

Hankkeen vetäjä, yrityskehittäjä Sirpa Nevanperä kertoo, että messuilla esitellään niin sanottuja nollasarjan pakkauksia eli koe-eriä.

– Keräämme yleisöltä näkemyksiä siitä, millaiset pakkaukset ovat hyviä ja toimivia käyttäjän näkökulmasta.

Kaikkia näitä yrityksiä yhdistää Nevanperän mukaan se, että niillä on tarve pakata tuotteet houkuttelevasti, mahdollisesti myös kansainvälistymistä ajatellen.

– Hankkeen avulla yritykset saavat leveämmät hartiat kehittämiseen ja pääsevät testaamaan pakkausten toimivuutta ennen suurempien määrien valmistusta.

Pakkausten graafisesta suunnittelusta ja valmistuksesta vastaa paikallisena asiantuntijayrityksenä oulaistelainen Tojapak Ky. Toimitusjohtaja Tommi Ojan mukaan tavoitteena on, että pakkaukset olisivat paitsi myyviä, myös kohtuuhintaisia ja kierrätettäviä.

– Pakkauksen ensisijaisia tehtäviä ovat tuotteen suojaaminen, kuljetus ja esillepano. Tärkeää olisi silti löytää pakkaukselle jokin muukin käyttötarkoitus, jolloin sitä ei tarvitsisi heittää menemään. Näin toteutettaisiin myös kiertotalouden ajatusta, Oja sanoo.

Hän muistuttaa, että pakkaus on myös yksi viestinnän väline. Sen avulla välitetään paitsi tuotteeseen liittyvää informaatiota, myös mielikuvia. Esimerkiksi luomutuotteen pakkauksena muovipussi ei välttämättä tue ajatusta ekologisuudesta.

Sirpa Nevanperä lisää, että pienissä käsityö- ja elintarvikeyrityksissä markkinointia ja kansainvälistymistä hidastaa usein kunnollisten pakkausten puute.

– Kun tuote on edustavasti pakattu, se voi myös edistää myyntiä ja tuoda lisäarvoa tuotteelle.

Tojapak Ky suunnittelee ja valmistaa pahvipakkauksia eri alojen yrityksille. Kuusi henkilöä työllistävällä yrityksellä on asiakkaita ympäri Suomea. Yritys on hiljattain hankkinut uutta konekantaa, joka tekee mahdolliseksi monenlaisten pakkausten valmistamisen myös pieninä sarjoina.

Yhteistyö elintarvike- ja käsityöyritysten kanssa on tuonut uutta myös Tojapakille.

– Saamme tässä kokemusta alueen pienyrittäjien tarpeista ja siitä, miten heitä voisi parhaiten palvella, Oja toteaa.

Juttu on alunperin julkaistu Kalajokilaakson välissä ilmestyneessä Piha, Puutarha ja Kädentaito messut -liitteessä 27.3.2019.

#