perjantai 21.2.2020 | 10:59
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Ylivieska on kolariherkkä kaupunki – syinä ovat vilkas liikenne ja autorikkaat parkkipaikat

Hannu Verronen Kalajokilaakso
Ma 22.4.2019 klo 15:00 [päivitetty ke 08:13]

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Ylivieska on LähiTapiolan asiakkaiden mukaan Suomen 8:nneksi herkin kolarikaupunki. Tilastoa voi hivenen vääristää se, että Kalajokilaaksossa LähiTapiolan markkinaosuus on jonkin verran keskimääräistä vahvempi, koko Suomessa markkinaosuus liikenevakuuutuksissa on kärkikastissa. LähiTapiolan Pohjoisen alueen liiketoimintajohtaja Markus Seppänen kertoo, että Ylivieskan korkeaa kolarisijoitusta selittää kauppakaupunkina oleminen. Se tuo paljon liikennettä kauppojen parkkipaikoille.

– Ylivieskassa on paljon isojen kauppojen parkkipaikkoja. Siellä ne Ylivieskan kolarit valtaosin tapahtuvat. Pysäköintialue on kaikkialla Suomessa yleisin paikka joutua kolaroiduksi. Jos syyllinen löytyy, parkkipaikan peltikolari maksetaan tämän liikennevakuutuksesta. Jollei ole löytynyt, niin on maksettu kaikenvaranvakuutuksesta eli kaskosta.

Seppänen tietää hyvin Ylivieskan liikennetilanteen, koska kaupunki kuuluu hänen toimialueeseensa, ja koska hän on työskennellyt kaupungissa. Ylivieska on hänen Pohjoisen alueensa kärkipaikkakunta kolarikaupunkina.

– Ylivieskan liikennejärjestelyistä tässä ei ole kyse eikä myöskään siitä, etteivät paikalliset ihmiset osaisi ajaa kaupungissa. Ylivieskassa on toki joitakin liikenneratkaisuja, jotka voivat ulkopuolisesta näyttää oudoilta. Sellaista on muuallakin.

Kolareita Ylivieskassa maksetaan usein ulkopaikkakuntaisen autoilijan liikennevakuutuksesta. Näin on 44 prosentissa kolareita. Se on vähän isompi luku kuin monella muulla Top 10-kolaripaikkakunnalla. Esimerkiksi Kuusamon prosenttiluku on 32, Seinäjoen 34, Iisalmen 37 ja Rovaniemen 27.

Ylivieskassa sattui LähiTapiolan vuoden 2017 tilastolla 320 vakuutuksesta mennyttä liikenneonnettomuutta. Vahinkoja oli 21 kappaletta tuhatta asukasta kohti. Niistä siis vajaat puolet olivat muiden kuin ylivieskalaisten asiakkaiden ajamia.

Vakuutukseen menee myös lasivahingot, jos on sitä varten on asko. Lasivahinkoja tapahtuu paljon.

– Ylivieskassa niitä on selittämässä runsas liikenne.

Ylivieskan erikoisuuksia ehkä ulkopuolisesta ovat ydinkeskustan kokoojatien tasa-arvoiset risteykset sekä Hakatien liikennevalojen nuoliohjauksen puuttuminen. Noita risteyksiä ulkopuolinen autoilija saattaa pitää niin outoina, että onnettomuusriski hänellä kasvaa.

Kaupungin tekninen johtaja Kari Kentala huomauttaa, että tasa-arvoristeykset ja Hakatie ovat tietysti ajettavissa normaaleja liikennesääntöjä noudattamalla.

– Ydinkeskustan kokoojantien laittaminen tasa-arvoiseksi johtuu siitä, että on haluttu saada ydinkeskustan liikennenopeudet alas. Kun Koskipuhdon kaupunginosan kokoojatiellä ei ole tasa-arvoisia risteyksiä, vaan on kolmiot, siellä nopeudet nousevat autoilijoilla herkästi yli sallitun.

Hakatien liikennevaloista nuoliohjaus jäi pois, koska ELY-keskus halusi välttää alueen liikenteen ruuhkautumista. Onnettomuuksia alueella tapahtui paljon talven aikana. Sittemmin on opittuja ajamaan paremmin: vihreillä vasemmalle kääntymässä olevat eivät enää aja niin herkästi suoraan vastakkaiselta suunnalta tulevan, etuajo-oikeutetun liikenteen eteen.

Parkkipaikkaonnettomuuksien välttämiseksi Kentala kehottaa autoilijoita varovaisuuteen. Oikeuksista pitäminen kiinni voi kostautua parkkipaikalla, sillä etuajo-oikeudet voivat jäädä epäselviksi.

– Poliisi ei ole lähtenyt tiettyjä epäselviä tapauksia tutkimaan. Kehotus on ollut, että autoilijoiden pitää sopia keskenään.

Aina ei voi tietää, että onko parkkipaikalla joku selkeä pääkatu.

– Jos pääkadun olemassaolo oikeutetusti aina kiistettäisiin, sehän tarkoittaisi sellaista ajavalle kaikkien oikealta puolelta parkista lähtevien väistämistä. Parasta lienee , että parkkipaikalla noudatetaan varovaisuutta ja aina toisten huomioimista, Kentala kehottaa.

"Ydinkeskustan kokoojantien laittaminen tasa-arvoiseksi johtuu siitä, että on haluttu saada ydinkeskustan liikennenopeudet alas.

#