Paikallisuutiset

Koira opetustyössä on vielä harvinaista: Ylivieskassa Kiviojan koululla Sulo-Armas kuuluu jo vakiokalustoon – videolta näet, miten koira auttaa lasta oppimaan kertolaskuja

Sulo-Armas erityisopettaja Karoliina Järviaholle pedagoginen työväline

2-vuotias Sulo-Armas astelee Kiviojan koulun nelosten luokkahuoneeseen tottuneesti emäntänsäKaroliina Järviahon liekassa. Kun Järviaho asettaa luokan etuosaan pienen pyöreän maton, tietää Sulo-Armas heti, mistä nyt on kyse.

– Tämä on sen työskentelymatto. Kun se on esillä, Sulo tietää, missä sen täytyy olla. Ja jos koira on väsynyt, se voi lähteä vaikka nurkkaan makaamaan hetkeksi ja kun se tulee takaisin matolle, niin minä tiedän, että se on valmis taas työskentelemään, kertoo erityisopettajana Kiviojan koululla työskentelevä Järviaho.

Kiviojan koulu on Ylivieskassa ja tiettävästi koko lähialueella ainoa koulu, jossa työskentelee koira opetustehtävissä 1-2 päivänä viikossa. Sulo-Armas tekee koulukkaiden kanssa tehtäviä ja avustaa erilaisissa oppimistilanteissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Lapsethan puhuvat koulukoirasta, mutta Sulo-Armas ei ole minulla mukana siksi, että koira koulussa on kiva juttu. Koira on minulle pedagoginen työväline, joka tuo lisäarvoa siihen, että pääsemme opetussuunnitelman mukaisiin tavoitteisiin, Karoliina Järviaho selventää.

– Lapset esimerkiksi tietävät sen, ettei sitä saa rapsutella kuin luvan kanssa, koska opetustehtävien aikana sen on keskityttävä työhönsä, Järviaho jatkaa.

Sulo-Armas on työskennellyt Kiviojalla nyt ensimmäistä vuotta ja siitä on ollut selkeä hyöty erityisopetuksessa.

– Kun koira on mukana, ei lapsia tarvitse pahemmin houkutella erityisopettajalle vaan välituntien jälkeen huoneen takana jo odotellaan erityisopettajan pakeille pääsyä, Järviaho naurahtaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sulo-Armaksen läsnäolo motivoi oppilaita tekemään töitä, kun koululaisella on lupa antaa koiralle nami tehtyjen tehtävien välissä.

– Koiralle ahneus on hyve näissä hommissa, Järviaho toteaa.

Motivaation lisäksi koiran välityksellä tapahtuu ihan oppimistakin, sillä lapset mielellään kertovat Sulo-Armaalle, miten matematiikan laskustrategiat menevät. Siten erityisopettaja varmistuu siitä, että lapsi todella on sisäistänyt uuden asian.

– Laskuoppeja ei jakseta tankata samalla lailla opettajan kanssa, kuin koiralle selitettynä. Sulo-Armas on myös opetettu pitämään kontaktia lapseen, jonka kanssa työskentelee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koiran läsnäolo luokassa vaikuttaa luonnollisesti myös viihtyvyyteen ja parantaa esimerkiksi lasten käyttäytymistä.

– Kun koira on luokkatilassa, niin lasten äänenkäyttö on hillitympää, koska he tietävät, etteivät koiran korvat kestä meteliä.

Toisaalta koiran avustuksella voidaan käydä läpi tunnetason asioita helpommin.

– Kun lapset pohtivat, mitä Sulo-Armas voisi pelätä, he voivat myös itse ryhtyä kertomaan omista peloistaan.

Järviaho käyttää opetuksessa erilaisia välineitä, joiden avulla Sulo-Armas työskentelee: nopan heitolla koira arpoo koululaisille tarpeen tullen äidinkielen kirjoitusaiheet tai haastaa kertotauluissa. Järviahon mukaan vain mielikuvitus on rajana siinä, minkälaisissa tilanteissa koira voi olla mukana opetuksessa.

Koiraa ajatellen työmaa ei ole lainkaan pöllömpi: lasten kanssa töitä tehdessä koira saa vuoron perään nameja ja rapsutuksia. Välillä se nakkaa kuonollaan noppaa ja valitsee tehtäväkortteja tarpeen tullen. Kaikesta mukavuudesta huolimatta koulumaailma on koiralle kuormittava miljöö: hälinä ja lapset tekevät sen väsyneeksi, vaikka työvuoro ei kestäisi neljää tuntia pitempään. Koira tarvitsee rutkasti aikaa palautumiseen ja siksi koira ei yleensä tee kahta työpäivää peräkkäin. Koiran hyvinvointi täytyy huomioida kaikessa.

– Työpäivien jälkeen se ei juuri kaipaa virikkeitä. Taito levätä on koiralle näissä hommissa vain hyväksi ja Sulo-Armaskin huilaa välillä koulupäivien aikana.

Teini-ikäisestä asti koirien ja niiden tottelevaisuuden parissa harrastanut Järviaho tietää, että koira-avusteisessa työskentelyssä olennaisinta on tuntea oma koiransa ja sen luonne.

– Koirassa parhaat ominaisuudet tähän tehtävään on sosiaalisuus ihmisiä kohtaan, hyvä hermorakenne ja rauhoittumisen taito. Luonnollisesti koira täytyy kouluttaa toimimaan halutulla tavalla, Järviaho summaa.

Videolta näet, miten Sulo-Armas auttaa koululaista oppimaan kertolaskun käsitteen.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä