maanantai 20.1.2020 | 10:56
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Tutkinnon suorittaminen osissa on nostanut oppisopimuskoulutuksen suosiota – Koulutuskeskus Jedussa työelämäkoordinaattorit kokoavat yhteen yritysten tarpeet

Tuovi Pulkkanen Kalajokilaakso
Ti 13.8.2019 klo 20:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Koulutusreformi on helpottanut muun muassa oppisopimuksella opiskelua, koska se antaa opiskelijalle mahdollisuuden suorittaa tutkinnon osia. Työnantajalle se antaa mahdollisuuden tehdä lyhyempiä sopimuksia ja on siksi joustavampi tapa saada koulutettua työvoimaa. Opiskelijaa kouluttautuminen motivoi työssä uudelleen.

Oppilaitoksille reformi on antanut mahdollisuuden järjestää koulutusta entistä enemmän työelämälähtöisesti, ja siksi Koulutuskeskus Jedu nimesi vuosi sitten jokaiselle koulutuslinjalle työelämäkoordinaattorin. Rakennuspuolella toiminta saatiin käyntiin ensimmäisenä, koska siellä oli jo paljon oppisopimusopiskelijoita ja kysyntää rekrykoulutuksista.

Rakennusalan työelämäkoordinaattoriksi valittu Paavo Manninen Koulutuskeskus Jedulta sanoo, että Haapavesi on ollut rekrykoulutuksissa mukana jo kymmenen vuotta.

– Oppisopimusopiskelijoita valmistuu vuosittain reilut kymmenen, mutta määrä vaihtelee. Käytännössä oppisopimusopiskelija suorittaa samat asiat kuin koulussa, mutta hän opiskelee työn ohessa ja saa samalla palkkaa.

Manninen sanoo, että työn ohessa opiskeleminen sopii monelle nuorelle paremmin.

– He sanovat jo kouluun tullessaan, että eivät viihdy koulun penkillä, mutta kannustan heitä olemaan koulussa ainakin vuoden ja suorittamaan pakolliset yhteiset tutkinnon osat. Kun tavoitteena on suorittaa koko tutkinto, on hyvä, että tutkinnon teoriaosioita suorittaa vuoden aikana etupainotteisesti. Silloin seuraavien kahden vuoden aikana pystyy keskittymään enemmän käytännön tekemiseen. Itseopiskelua pystyy nyt entistä paremmin suorittamaan alustalla, jota Jedussa on kehitetty.

Oppisopimusopiskelijan opintoihin vaikuttaa aiemmin suoritetut opinnot jos niitä on. Joskus koulutuksen tuleva opiskelijalla on alalta jo pitkä työkokemus, mutta koulutus suorittamatta.

– Aiemmat opinnot hyväksi luetaan, mutta nykyään yhä useampi suorittaa koko opinnot ilman aiempaa pohjaa oppisopimiskoulutuksessa. Yksi vaihtoehto on suorittaa ne osa kerrallaan, jos ison kokonaisuuden suorittaminen ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta tai haluaa välillä olla töissä.

Myös työelämälle räätälöidyt koulutukset ja rekrykoulutukset ovat entistä suositumpia.

– Alueen yritykset ovat ottaneet räätälöidyt koulutukset hyvin vastaan ja ne nähdään keinona kouluttaa osaavaa työvoimaa omiin tarpeisiin. Täydennyskoulutukset tutkinnonosista tehdään aina yrityskohtaisesti.

Jedun rekrykoulutukset toteutetaan Jokiedun kautta ja reviirinä on koko Oulun eteläisen alue.

– Raahessa juuri päättynyt telinekoulutus, Alavieskassa päättynyt elementtiasentajakoulutus ja muutama alueen yrityksissä tulossa oleva koulutus ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten koordinoimalla voidaan saada aikaan kokonaisuuksia, joissa kouluttaja voi olla jopa Jedun ulkopuolelta.

Työelämäfoorumit ja yrittäjien aamupala ovat tärkeitä kanavia, joissa uusia koutusmahdollisuuksia ja -tapoja tuodaan esille ja tunnetuksi.

– Uusien opiskelumahdollisuuksien sisäistäminen ja niiden tutuksi tekeminen työnantajille vaatii opettajalta työelämälähtöisyyttä ja hyvää verkostoa. Yhteinen tavoite on saada osaavaa ja koulutettua työvoimaa ja se vaatii resursseja myös oppilaitokselta.

Manninen sanoo, että on erittäin tärkeää, että koulutuksista tehdään sisällöltään valmiita paketteja, joissa on otettu huomioon kokonaisuus. Se on myös Ely:n vaatimus.

– Oman työelämään pohjautuvan taustani kautta näen, että hyvä pohjatyö ja koulutusten koordinointi on lähtökohta, jolla pystymme Jedussa kaikilla aloilla tarjoamaan vaihtoehtoja työllistymiseen ja työvoiman saatavuuteen. Ihan kaikkea emme voi tarjota kuitenkaan ilman, että opiskelija on motivoitunut. Valitettavan usein erityisesti rekrykoulutuksissa kursseille tullaan TE-keskuksen kehoituksesta. Ei ole kenenkään etu yrittää kouluttaa opiskelijaa, jolla ei ole omaa motivaatiota. Tietysti se voi jollakin löytyä matkan varrella, mutta lopputulos on parempi, kun opiskelija on motivoitunut, Manninen toteaa.

"Alueen yritykset ovat ottaneet räätälöidyt koulutukset hyvin vastaan ja ne nähdään keinona kouluttaa osaavaa työvoimaa omiin tarpeisiin.

#