Paikallisuutiset
Riskipuut kaadetaan rautatien varresta – Ylivieskan Kasarmialueelta nurin kahdeksan koivua ja Hakalahdesta yksittäisiä puita
Kahdeksalle isolle vanhalle koivulle haetaan kaatolupaa radan varresta ns. Kasarmialueen kohdalta Ylivieskasta. Maisematyölupahakemuksen mukaan Kasarmialueelta kaadettavat puut ehdotetaan korvattavan istutettavilla rauduskoivuilla ja puistolehmuksilla.
Toinen maisematyölupahakemus koskee rautatien suoja-alueen yksittäisiä riskipuita kaadetaan tonttien reunoilta Hakalahden alueelta, joka ulottuu joen ylittävästä rautatiesillasta pohjoiseen, aina rautatien ylittävälle Vähäkankaantie ylikulkusillalle saakka.
Riskipuiksi katsotaan puusto, joka kaatuessaan ulottuisi radalle sekä sähköratarakenteisiin. Rautatiealueiden maanomistaja on valtio, mutta suoja-alue ulottuu yksityisten maanomistajien kiinteistöille.
Väylävirastolla on radanpitäjänä oikeus poistaa suoja- ja näkemäalueelta kasvillisuutta sekä rajoittaa puuston korkeutta, mikäli tämä on tarpeen tie- tai rautatieliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi.
Puuston poisto on Väyläviraston (entinen Liikennevirasto) tilaama hanke. Hankkeen pääurakoitsijana on Otso Metsäpalvelut Oy ja maisematyölupaa haki aliurakoitsija, tamperelainen SMP Arboristit Oy. Väylävirasto tilaa raivaustyöt kilpailutetuilta urakoitsijoilta.
Ylivieskan kaupungin ympäristöpalvelut on kuuluttanut vireillä olevasta SMP Arboristien hakemasta maisematyölupahakemuksesta. Hakemusta koskevat muistutukset ja mielipiteet tulee toimittaa kaupungin ympäristöpalveluille 11. maaliskuuta mennessä.
Riskipuiden kaatamisen arvioidaan ajoittuvan loppukeväälle.
Rautatieaseman ja Kasarmialueen kupeessa sijaitsevat kaadettavat koivut on jo merkitty Otso Metsäpalveluiden punaisella nauhalla.
ProjektipäällikköNiklas Pesonen Otso Metsäpalveluista suomentaa, että se tarkoittaa, sitä että kiinteistönomistaja on jo hyväksynyt riskipuut Otson ja Väyläviraston yhteismyyntiin.
Pesonen selvittää, että radan varren puustoa on kartoitettu ja tilaaja eli Väylävirasto viime kädessä ratkaisee maisematyöluvan saatuaan, mitkä puut aiheuttavat raideliikenteelle sellaisen riskin, että ne on kaadettava.
Pesonen vahvistaa, että tässä hankkeessa tarkastellaan riskipuustoa Ylivieskan ja Oulun ratapihan väliseltä rataosuudelta.
– Olemme informoineet kiinteistönomistajia hankkeesta kirjeitse jo ennen sen alkamista ja heidän kanssaan kontaktoidaan koko ajan hankkeen edetessä. Puiden kaadosta ei tule maanomistajalle mitään kustannuksia. He voivat antaa puut yhteismyyntiin, jossa kaikki kiinteistönomistajat saavat kaikki saman korvauksen riippumatta siitä, paljonko puuta tontilta lähtee. Yleensä kysymys on yksittäisistä puista, joten maanomistaja voi vaihtoehtoisesti ottaa puut itselleen, esimerkiksi polttopuiksi. Me hoidamme tällöinkin puiden kaatotyöt, Pesonen kertoo ja mainitsee, että yhtiö hoitaa myös kaadettujen puiden jäljiltä kantojen jyrsimisen.
Ylivieskan kaupungin ympäristöpäällikköTapio Koistinaho edellytti aseman ja Kasarmialueen kohdalle korvaavia istutuksia, jos kahdeksan koivua kaadetaan.
– Paikka on keskeinen ja ympäristöllä on arvonsa. Siinä myös kaupunkikuva muuttuisi, Koistinaho sanoo.
Niklas Pesonen kertoo, että arvokkaissa maisemakohteissa on periaatteena istuttaa korvaavaa ja hieman arvokkaampaa puustoa tilalle.
Riskipuiden poisto radan varresta
Rautatiealueiden maanomistaja on valtio, mutta suoja-alue ulottuu yksityisten maanomistajien kiinteistöille.
Väylävirastolla on radanpitäjänä oikeus poistaa suoja- ja näkemäalueelta kasvillisuutta, jos raideliikenteen turvallisuus niin vaatii.
Suoja-alue perustuu lakiin, ja se ulottuu 30 metrin etäisyydelle radan tai lähimmän raiteen keskilinjasta. Se voi olla myös kapeampi tai leveämpi, ulottuen kuitenkin korkeintaan 50 metrin etäisyydelle.
Suoja-alueen puuston raivaus on osa radan kunnossapitotyötä.
Väylävirasto järjestää poistettavalle puustolle yhteishakkuun ja -myynnin. Puuston poistosta ei aiheudu kiinteistönomistajalle kuluja ja puun myyntitulot tilitetään kiinteistönomistajalle.
Rautatien läheisyydessä puun kaato vaatii erityistä ammattiosaamista ja rataturvallisuuspätevyyden.
Lähde: Väyläviraston julkaisu: julkaisut.vayla.fi